Een onderzoek van Tubics schat dat er meer dan 37 miljoen actieve YouTube-accounts zijn, waarvan 32 miljoen minder dan 1000 abonnees. Deze gegevens leiden af dat er nog 5 miljoen actieve YouTube-accounts zijn met meer dan 1000 abonnees, maar het maakt geen onderscheid tussen ‘actieve accounts’ en influencer-accounts. Om beter te kunnen bepalen hoeveel van de 5 miljoen accounts potentiële influencer-accounts zijn, hebben we de top 1000 YouTube-accounts geanalyseerd (geleverd door zowel HypeAuditor als Socialbakers). We ontdekten dat YouTube-influencers ongeveer 30% van de top 1000 kanalen vertegenwoordigen, uitgevers / merken / netwerken ongeveer 47% en muzikanten en beroemdheden 22%.
In een andere benadering suggereren cumulatieve gegevens van influencer-marketingplatforms dat het aantal influencers met meer dan 1.000 abonnees op YouTube ongeveer 1,7 miljoen bedraagt. Door deze schattingen als benchmarks te gebruiken, kunnen we het aantal influencers op YouTube met meer dan 1.000 abonnees schatten op ergens tussen de 1,5 miljoen en 5 miljoen. Dit geschatte bereik speculeert dat van de 2 miljard geschatte gebruikers van YouTube, minder dan 1% daadwerkelijk influencers zijn (0,085% tot 0,25%).